~fOllOw mE, i'll fOllOw U~

Wednesday, June 30, 2010

Status FB Binatang MachO n Cun

"tulun.. tulun.. tulun.." kate binatang ijau itu kpd sayep.
"haish, hade i kesah.. suke suki bulu kaki u jek masOk telinga i"
kate sayep kpd binatang ijau itu dgn sOpan sOtOng n lemah lembu~
adOyaii da tade tmpat laen ker anda nk landing?
erkk.. mOtif apekah sayep citer pngalaman mencemaskan sayep td?
Ouh, Okai.. ekceli beta sayep nak kOngsi fatt chOii sumethin'..
bak kate Owg kg sayep.. sharing is caring~


Onkes, cObe anda bayangkan.. kalO ler binatang hade mukebuku a.k.a fb,
agak2 nye ape ler status dOrunk..? ngiahaha~
maka dgn itu, nah kaji ler status fb yg tlh sayep jumpe kat mane ntOh
n d tmbah Oley sayep seniri gaks.. bace ler kamu sblOm kamu dibacekan~





Cicak : Tuan rumah baru beli reket elektrik, gua kenduri nyamuk BBQ mlm nih…


Nyamuk : Baru habis ronda rumah Ajoi… kenyang burp, Alhamdulillah...


Aedes: Baru jer selamat bagi injekan maut, yeah!!!

Ayam: Tidaaaaaaaaaaaak, Besok majikan gua mau buat kenduri kesyukuran, gua mau di sembeliiiiihhh!...

Cicak : isteriku tersepit pintu

Kucing Betina: “Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa.”

Ayam : Kawan2…kalu esok guwe tak update…bererti guwe udah di goreng….I luv u all… jangan luper wat kenduri arwah untuk I yaa...

Nyamuk: Siot, sekali drug addict gua hantam. Gua positif HIV AIDS... uwaaaaaaa

Cicak : Mau ke ke bilik air anak tuan rumah jap … baru beli videocam baru …

Kucing: Baru je add awek sebelah umah... keturunan PARSI beb!!!

Tikus: Operasi malam ni... selongkar kitchen kabinet... sape nak ikot?

katak : malam ni nk wat konsert la..da lama x ujan ni..hangat oii..

Anjing: Aku tension bila ada mat rempit berkumpul tepi rumah aku tiap malam. Nak tido pun x senang hanjeng punya org.

Kuda: Patah kaki; Rider aku bangang salah timing bila nak lompat pagar, sekarang rehat kat kandang.

Kura-kura: Aku sakit hati bila bini aku berjalan. Lembab mcm siput babi

Siput babi: Aku sakit hati bila bini aku bergerak. Lembab mcm kura2

Ikan laga: Boring sey, duduk sorang2 dalam tanki ni.
Ikan Jerung: Kenapa x de sorang pun nak add/approve aku. :-(

Ikan Sepat: Terkenang jiran sebelah yang dah dijadikan ikan pekasam. Al Fatihah

Babi hutan: susah betul nak cari makanan halal sekarang ni.

Kera: semalam GF aku bagi bunga. Sedap jugak kunyah

Tikus Munduk Comey: Mengapa saya asyik rasa lapar?Berapa banyak nak makan ni...nanti gemuk..

Beruk: Damn! berukban aku slOw cam sipOt.. sengal~

Lembu Jantan: perhh td de awek cun pkai baju merah mnyala siOt! Jth cnta lagi..

Itik: salah ker aku jalan melenggang? Salah ke? Salah ke? Arghh tensen..!!

halimah jOngang in dOg versiOn..kui3
clark kent.. supercat~


wOkey, sblOm sayep chOw.. sayep x sangka da hade ramai 
binatang de pesbuk skunk.. sile tinguks~ klik utk tumbesaran knk ribena..

pelbagai variasi haiwan dpt dilihat dgn prcuma

x lupe juge yg m'buat status berbaur binatang.. wadehek~

                    

sekian, shizuka mlapOrkan utk tb3.. kmbali ke sri pentas~



nota kaki: mgikut kajian pakar zOOlOgi, binatang yg pling krap On9 fb adela beruk bikOs beliau hade berukban~ agagaga

mOOd Lari Dari Umah

sjak kedepanan kebelakangan ni.. mOOd utk b'blOgging tade suda
misteri kjadian ini masih blOm dikenalpasti
didapati beberapa saintis dari uganda n nigeria sdg gigih mncariks kOnklusi
kemungkinan gemOk besar mOOd sayep suda lariks dari umah
bikOs maO kawen lariks b'same balak beliau kat siam.. wut da banana's frOg!


WOkey, scara siyes miyes nye.. sayep seniri tataw ngape
semenjak 2menjak n 3menjak ni, ase cm x sOdap hati sajOrk
mungkin hati sayep x cukOp pwarna yg dibenarkan plus ajinOmOtO..
dats why beliau x sOdap.. yeke? ntOh.. sile tanye rakan kat sebelah~
Ouh hati, b'hati-hatilah d jln rayer.. cmt ari rayer~

maka dgn sengaja nye idea da kering gusi utk cOnteng blOg
pastu kat geng blOgger pOn hade prOb nk ping.. wadehek?
tp tatpet, aiman x kesah..






nota kaki sebayan: kpd mOOd ku.. sile balek umah sunyi dOe kO tade~

Sunday, June 27, 2010

Punce Sultan Brunei Ceraikan Azrinaz


Ouh.. hOt n spicy betOii kesah cerai Azrinaz neyh,
ekceli nenek bawu jek dpt taw n t'gezut badak jugek ler..
haish, naseb baek x kene heart attack.. kalO x ley msOk spital,
n de chan ler ngOrat dOc yg ensem.. dush! nenek..
allO.. allO.. wlaOpOn nenek da tua krepOt tp ttp ganteng Ouh..agaga~

wOkeh, p'sOalan yg b'legar2 d pale hOtak b'jambul nenek skunk..
ngape bliau diceraikan? ngape.. ngape.. ngape dan ngape?
utk pngetahuan sume.. sbenarnya.....................................
dragOn ball ade 7 bijik sumenye~ lalalala
hmm.. adekah kerna sultan brunei ingin mlamar nenek?
wut da frOg.. haish, siyes x ley blah~

ekceli, mnurut spykids nenek punca pnceraian ni antarenye..:
1. De yg ckp Sultan Brunei wat camtu bikOs dah jumpe wanita laen.
2. De yg ckp angkara wife prtama yg kunonnye x b'kenan Azrinaz jdk madunye.
3. De yg ckp bikOs sikap Azrinaz seniri yg kunonnye tamak nak kaOt
harte Sultan Brunei..ish ish~

haish watever ler u'Olls.. spykids nenek tu da trbang ngan riaknye ke brunei,
smate-mate n shidung-hidung tOk bOngkar kesah neyh..
syabas meri beti kpd spykids nenek..
i blanje u'Olls biskOt hup seng sbjik sOwang
smOge azrinaz tabah ler mnghadapi dugaan neyh,
ekceli nenek sukew bliau.. de chan ler nk jdkkan mnantu..ahaxzz~

rantai mahal kOwt.. nenek kasik *baek kan i..kui3*

Nota kaki: get ready rOmbOngan mminang esOk.. sape nk ikOt angkat kaki~

Laporan Bina Insan Guru (BIG)

1.0 PENGENALAN

Program Bina Insan Guru merupakan suatu program yang dirangka khas bagi memenuhi keperluan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) dan Kursus Dalam Perkhidmatan (KDPM) untuk memenuhi syarat mendapat Latihan Perguruan dalam pendidikan. Melalui penyertaan dan pengelibatan guru pelatih, matlamat program dalam menetapkan nilai-nilai hidup yang bermoral dan beragama sebagai fokus utama dalam proses pembinaan insan guru. Oleh itu, segala pengisian program yang yang dijalankan ini juga selaras dengan asas pembinaan insan guru dapat dipenuhi. Oleh itu, segala pengisian program yang dijalankan ini juga selaras dengan asas pembinaan guru yang berpaksikan kepada pengangan Prinsip Rukun Negara sekaligus menjadi asas pembentukan masyarakat dan menjadi kerangka kepada pembentukan Negara bangsa.

Melalui Program Bina Insan Guru ini, pelajar juga dapat menunjukkan ciri-ciri insan yang berakhlak mulia dan patuh kepada ajaran agama, meningkatkan semangat berpasukan dan mengamalkan hidup bersepakat, meningkatkan ketahanan fizikal dan mental dan sebagainya. Selain itu, program Bina Insan Guru ini juga berfungsi untuk melahirkan guru yang berakhlak mulia dan bersemangat juang yang tinggi dan mendidik guru supaya mempunyai ketahanan fizikal dan mental serta dapat memanfaatkan kepada diri, keluarga, masyarakat serta Negara selaras dengan nilai-nilai keguruan. Justeru itu, pengisian-pengisian positif serta penerapan nilai-nilai murni ini juga perlu dalam diri guru agar menjadi contoh dan ikutan kepada anak didik khususnya dan masyarakat amnya dalam mengharungi cabaran di era globalisasi.




2.0 Laporan Program Bina Insan Guru Siri 1/2010

Program Bina Insan Guru Siri 1/2010 telah dijalankan selama 4 hari 3 Malam iaitu pada 8 Februari 2010 hingga 11 Februari 2010. Program ini diadakan di Tapak Perkhemahan IPG Kampus Darulaman dan telah melakarkan 1001 kenangan indah dalam diri saya sebagai salah seorang bakal guru. Ia mengingatkan saya betapa besarnya halangan dan dugaan untuk menjadi seorang guru pada zaman moden ini. Segala aktiviti yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan penuh suka duka. Aktiviti-aktiviti bersifat ilmiah yang dirancang mengikut modul tertentu telah berjaya membentuk satu personaliti unggul dalam kalangan guru-guru pelatih di IPG Kampus Darulaman.




2.1 ISNIN (8 Februari 2010)

Pada hari pertama program, pendaftaran peserta telah digantikan dengan pembersihan tapak perkhemahan dan persiapan akhir program BIG. Lebih kurang pukul 9 pagi, saya bersama-sama peserta yang lain berkumpul di tapak perkhemahan. Kemudian, kami mendapat arahan daripada Kem Komanden untuk mengangkut peralatan-peralatan seperti barangan dapur, peralatan perkhemahan, peralatan bagi penjagaan keselamatan dan kebersihan serta lain-lain. Selepas itu, aktiviti pembersihan kawasan tapak perkhemahan dan mendirikan khemah dijalankan. Saya dan rakan-rakan berusaha membersihkan tapak perkhemahan dengan mengutip sampah-sarap yang bersepah. Kemudiannya, aktiviti pemasangan khemah pula dijalankan di bawah pimpinan jurulatih. Beberapa perkara seperti cara memasang khemah, ikatan dan simpulan, kebersihan dan kekukuhan khemah adalah dititikberatkan. Kumpulan kecil dibentuk antara 6 hingga 8 orang untuk berkerjasama mendirikan khemah. Antara aspek penting selepas penyediaan khemah ialah dari segi keselamatan dan kebersihan seperti menyediakan tempat sidaian dan meletakkan racun serangga dikawasan yang perlu dan sebagainya. Melalui aktiviti ini, saya dapat mempelajari nilai bekerjasama, menjaga kebersihan alam sekitar dan dapat menyemai sikap tolong-menolong antara satu sama lain. Nilai-nilai murni amat penting dan dapat disebarkan kepada para pelajar apabila bertugas di sekolah kelak. Selain itu, saya didedahkan dengan teknik pemasangan khemah yang betul agar segala masalah asas pemasagan seperti rebah, khemah tercabut dapat dielakkan




Pada sebelah petang pula, Latihan Dalam Kumpulan 1 (LDK 1) telah dilaksanakan di Dewan Serbaguna. Saya telah ditempatkan dalam Kumpulan 4 yang terdiri daripada lapan orang termasuklah pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan Kursus Dalam Cuti (KDC). Dalam LDK 1 ini, kami didedahkan dengan teknik ikatan dan simpulan di bawah bimbingan Encik Azman. Terdapat empat jenis simpulan dan dua jenis ikatan yang dijarkan kepada kami iaitu simpul manuk, simpul bunga geti, simpul kerusi, ikatan pengail, ikatan tindih kasih, dan simpul buku sila. Contoh ikatan dan simpulan adalah seperti berikut:
a) Simpul Manuk & Simpul Bunga Geti
b) Simpul Kerusi & Simpul Buku Sila
c) Ikatan Pengail & Ikatan Tindih Kasih




Kemudiannya pada sebelah malam, kami menjalani Latihan Dalam Kumpulan 2 (LDK2) yang dikelolakan oleh dua orang kaunselor pelatih daripada Universiti Sains Islam Malaysia (USIM ) iaitu Puan Suhada dan Puan Nazriah. Modul yang diketengahkan di dalam LDK ini adalah “ice breaking” yang dipantau oleh Ustazah Che Nazrah Binti Yusof. Aktiviti ini dimulakan dengan setiap peserta dikehendaki mengambil sekeping kertas. Kemudian arahan berikutnya adalah untuk membuat satu bulatan besar sebelum para peserta dibenarkan membuka kepingan kertas tersebut bagi mengetahui isi kandungannya. Kandungan di dalamnya adalah nama haiwan yang bakal dilakonkan oleh peserta seperti kucing, gajah, lembu, kambing, harimau, dan katak. Seterusnya kami diminta untuk membuat bunyi haiwan-haiwan tersebut dan berkumpul mengikut jenis haiwan masing-masing. Setiap kumpulan haiwan ini dijadikan satu barisan dan kami dikehendaki untuk beramai-ramai membunyikan suara haiwan tersebut. Kemuidianya, kami juga dikehendaki menjawab soalan ‘SDS’ secara individual. Melalui LDK 2 tersebut, para peserta dapat saling kenal-mengenali dan merapatkan perhubungan di antara satu sama lain terutamanya di antara peserta yang berlainan agama dan bangsa. Selain itu, saya juga dapat mengenal diri sendiri berdasarkan ujian SDS. Melalui ujian tersebut saya mendapati bahawa saya memiliki sifat mengelak, di mana sifat sebegini perlu wujud dalam diri seorang guru untuk mempertahankan diri, mengelak daripada berlaku perselisihan faham dan sebagainya.




2.2 SELASA (9 FEBRUARI 2010)




Pada hari kedua setelah melaksanakan solat subuh secara berjemaah, kami berhimpun dalam kumpulan dan didedahkan dengan sedikit teknik kawad kaki. Kami juga dikehendaki menyanyikan beberapa buah lagu seperti lagu Kami Guru Malaysia sebelum bersarapan pagi. Selepas itu, kami menguruskan diri sebelum bersiap ke program seterusnya iaitu aktiviti air. Sebelum bertolak, kami bekerjasama dalam menyediakan peralatan untuk melakukan aktiviti air seperti perahu kayak, bot, enjin, dayung dan beberapa alatan lain. Kemudiannya, kami menaiki bas IPDA untuk ke Pusat Rekreasi Tasik Darul Aman. Sebelum aktiviti air bermula, taklimat ringkas tentang teknik mengimbangkan diri dalam air dan berenang telah diberikan oleh jurulatih En Leong Weng Tuck dan Tuan Haji Badarudin Yoep. Penerangan yang diberikan cukup jelas dan mudah difahami. Setelah itu, kumpulan saya merupakan kumpulan pertama yang menjalani aktiviti ‘water confident’. Kami telah didedahkan tentang teknik mengapungkan diri, teknik menegakkan diri di dalam air, teknik berenang secara menelentang dan teknik berenang secara meniarap. Pendedahan ini amat berguna untuk melindungi diri semasa berada di dalam air. Sebagai bakal guru, saya harus peka terhadap perkara ini kerana ada kemungkinan akan ditugaskan di kawasan pedalaman di mana bot menjadi alat perhubungan utama di kawasan tersebut. Maka, pengetahuan berkenaan dapat diaplikasikan untuk mempertahankan diri sendiri dan individu lain. Selain itu, sokongan moral daripada rakan-rakan seperjuangan sewaktu aktiviti dijalankan telah berjaya meningkatkan keyakinan diri untuk melakukan yang terbaik.

Seterusnya, aktiviti selanjutnya ialah berkayak. Aktiviti berkayak dijalankan secara berperingkat-peringkat kerana jumlah perahu kayak yang dibawa tidak mencukupi bagi semua peserta berkayak serentak. Namun demikian, aktiviti yang di jalankan pada skala yang kecil adalah lebih baik kerana pemantauan dapat dilakukan secara lebih terperinci. Sebelum memulakan aktiviti berkayak ini, jurulatih telah memberi latihan tentang teknik mendayung kepada para peserta. Ini memberi ilmu baru kepada pelatih seperti saya kerana tidak mengetahuinya sebelum ini. Pantauan dibuat oleh jurulatih dengan menaiki bot adalah sokongan dan meningkatkan keyakinan kepada pelatih yang sebelum ini tidak pernah menaiki kayak. Adakalanya jurulatih akan menguji kemahiran peserta dengan memandu bot berhampiran dengan kayak peserta dan ombak yang terhasil dari laluan bot itu membuatkan kayak mereka terumbang-ambing dan hilang kawalan untuk sementara waktu. Ini memberi gambaran bagaimana kita akan bertindak bila berlaku kesukaran.
Kenangan manis berkayak mengelilingi satu pulau di sana, pasti tidak akan luput dalam memori saya.




Pada sebelah malam pula, kami menjalani aktiviti Pembinaan Jati Diri 1. Aktiviti ini dimulakan dengan ketua kumpulan diminta tampil ke hadapan untuk memilih beberapa sampul bernombor dan setelah itu satu lagi sampul diserahkan kepada ketua kumpulan berpandukan nombor pada sampul yang diterima pada awalnya. Dalam sampul kedua terdapat dua helaian kertas yang mengandungi situasi dan persoalan yang harus dihuraikan oleh kumpulan masing-masing. Persoalan yang diutarakan adalah berkaitan dengan bidang keguruan. Kemudian. setiap kumpulan kumpulan diberi masa 30 minit untuk berbincang dan setelah itu dikehendaki untuk membentangkan hasil perbincangan itu di hadapan pentas. Kumpulan saya telah membentangkan tajuk Cara Mengatasi Guru yang Bermasalah. Hasil daripada perbincangan, terdapat beberapa cara yang dapat diambil antaranya ialah mengenakan tindakan undang-undang, menurunkan pangkat atau jawatan, mengadakan Hari Kualiti Guru, menjalani sesi kaunseling, menyertai kem atau kursus dan mengadakan pantauan kerja. Berdasarkan aktiviti ini, saya mendapat pengajaran yang sangat berguna di mana saya perlu mempersiapkan diri sebaik mungkin untuk menjadi insan guru yang berguna kepada masyarakat, agama, bangsa dan Negara.




2.3 RABU (10 FEBRUARI 2010)

Rutin biasa pada setiap pagi adalah solat subuh secara berjemaah dan tazkirah. Seterusnya, kami berkumpul di padang permainan untuk kawad kaki serta nyanyian lagu dan diakhiri dengan sarapan pagi. Kemudiannya, kami diberikan taklimat untuk aktiviti darat iaitu ‘Jungle Trekking’ di Bukit Wang yang terletak kira-kira 20 kilometer dari tapak perkhemahan. Peserta dipecahkan kepada empat buah kumpulan dan setiap kumpulan dikehendaki membawa sendiri alatan masakan kerana di akhir pendakian ini, kami akan memasak mengikut kumpulan masing-masing. Perjalanan ke Taman Reakreasi Bukit Wang mengambil masa hampir setengah jam dan kami diturunkan sebelum tiba ke pintu masuk hutan lipur dan dikerah untuk berjalan kaki sejauh 2 km dengan keadaan jalan yang berbukit-bukit. Lapan orang pegawai perhilitan bertugas ketika itu dah setiap satu kumpulan akan dikawal selia oleh dua orang pegawai dan kumpulan saya diiringi Kak Zurina dan Pak Su.




Pendakian dimulakan setelah taklimat ringkas tentang keselamatan dan peraturan yang perlu dipatuhi sepanjang tempoh pendakian. Melalui pendakian ini, saya dapat merasai rasa pokok Tongkat Ali dan pokok Kacip Fatimah yang sangat pahit. Kira-kira jam 1 tengah hari kami sampai di tapak perkhemahan di situ, lalu menjalankan aktiviti memasak untuk makan tengah hari. Setiap kumpulan dibekalkan beras, ikan kering, telur, cabai kering, kicap, sos, gula, garam dan dua dapur gas. Tepat pada jam 3 petang, kami bertolak pulang ke IPDA tetapi terpaksa berjalan kaki lebih kurang 6 kilometer ke IPDA sebagai denda kerana tidak mengikut arahan Kem Komanden. Kegagalan untuk balik ke tapak program secara menyeluruh meyebabkan teguran keras terhadap peserta oleh ketua jurulatih sekali lagi menguji kecekalan peserta. Hal ini berlaku akibat seorang cedera dan dua orang peserta lagi membantu untuk mendapatkan rawatan perubatan.




Melalui aktiviti ini, saya dapat mengenali habitat flora dan fauna dengan lebih mendalam berdasarkan penerangan wakil renjer berkenaan. Aktiviti kembara ini juga dapat menjadikan kami supaya sentiasa tadabbur kepada alam. Berbuat baik kepada alam dengan tidak merosakkannya dengan sesuka hati. Aktiviti kembara ini juga menguji kesabaran dalam menghadapi segala cabaran.
Selain itu, ianya juga berjaya mencungkil semangat kerjasama dan saling bantu-membantu kerana pendakian dan kecuraman bukit mennyebabkan laluan dan perjalanan amat mencabar. Kepayahan dalam menyiapkan makanan di tapak persingahan menyebakan aktiviti bersifat ikhtiar diri adalah sangat mencabar. Memasak makanan dengan peralatan yang serba kekurangan telah mempamerkan idea kreatif peserta. Perkongsian makanan yang sedikit antara ahli kumpulan telah mewujudkan sifat bersyukur dan kesederhanaan dalam diri para pelatih. Selain itu, pengalaman berjalan kaki sejauh 6 kilometer member pengajaran kepada kami supaya patuh kepada arahan pihak atasan. Suatu hati nanti apabila ditugaskan ke sekolah, saya tidak akan lari daripada mengendalikan sebarang program anjuran sekolah. Jika saya berada di tempat ketua jurulatih, segala perkara tentang pelajar adalah di bawah tanggungjawab saya. Jadi, jika berlaku sesuatu yang buruk terhadap mereka disebabkan ingkar kepada arahan maka akan timbul pelbagai masalah. Guru juga perlu patuh kepada pihak atasan di sekolah supaya gerak kerja mapu berjalan dengan lancer. Selain itu, persediaan mental, fizikal dan emosi amat diperlukan menyebabkan banyak keluhan dan ketidaksediaan yang dapat diperhatikan sehinggakan timbul rasa pentingkan diri iaitu untuk sampai terlebih dahulu berbanding peserta lain. Melalui aktiviti ini juga, saya mendapat pendedahan tentang pentingnya semangat berpasukan dan peka terhadap rakan-rakan yang lain.




Seterusnya, pada sebelah malamnya pula Malam Kebudayaan dan Penutupan telah dilaksanakan dengan jayanya. Majlis ini bermula tepat pada jam 8 malam. Tetamu kehormat yang akan merasmikan penutupan program ini adalah timbalan pengarah institut perguruan darul aman. Terdapat 4 kumpulan yang akan menghiburkan tetamu yang hadir iaitu 1 kumpulan terdiri dari kesemua peserta lelaki lelaki dan 3 kumpulan yang lain adalah terdiri daripada peserta wanita daripada program PISMP, KPLI dan KDC. Kumpulan saya telah membuat persembahan Tarian Senam Seni Malaysia hasil kolaborasi dengan peserta program KDC. Melalui aktiviti ini, sifat kreatif peserta jelas menonjol dalam menghasilkan sebuah persembahan yang terbaik kerana walaupun masa yang diperuntukkan adalah terhad untuk memikirkan idea serta untuk melakukan latihan namun ianya dapat diatasi dengan baik. Sebagai contoh persembahan dikir barat dari kumpulan lelaki di mana mereka telah menggunakan alatan terpakai seperti baldi dan cerek, untuk dijadikan gong dan drum. Di samping itu, penutupan majlis yang dijalankan amat ringkas dimana tetamu kehormat hanya duduk beralaskan plastik kanvas sahaja, menunjukkan sesuatu program boleh dijalankan dengan baik walaupun kemudahan agak terhad.




Akhir sekali, melalui aktiviti ini para peserta dapat menonjolkan bakat yang terpendam dalam diri seperti kebolehan menyanyi, berlakon dan menari. Malam Kebudayaan ini sendiri telah melakarkan pengalaman manis dan bermakna kepada saya selaku seorang guru pelatih.




2.4 KHAMIS (11 FEBRUARI 2010)




Pada sebelah paginya, kami menjalankan rutin biasa seperti menunaikan solat subuh berjemaah dan sesi tazkirah. Seterusnya kami menikmati sarapan pagi dalam keadaan serba sederhana. Setelah itu kami diarahkan untuk meruntuhkan khemah dan membersihkan khemah tersebut sebelum melipatnya. Apabila semua khemah sudah selesai dilipat dan dihimpunkan, kami bergotong-royong pula membersihkan kawasan kem seperti membersihkan longkang, tandas, dan tempat memasak. Sejurus selepas itu, kami telah menghadiri ceramah tentang Standard Guru Malaysia yang disampaikan oleh pensyarah daripada Jabatan Tekmologi Maklumat dan Komunikasi IPDA. Melalui ceramah tersebut banyak input-input berguna yang dapat saya perolehi. Kemudiannya, lebih kurang jam 11 pagi, satu sesi refleksi bersama mentor dijalankan. Melalui sesi ini, para mentee diarahkan untuk membuat refleksi secara lisan tentang program BIG yang dilalui ini. Para mentee memberi refleksi tentang pengalaman pahit dan manis sepanjang program BIG ini di samping terdapat juga beberapa buah idea dilontarkan sebagai usaha penambahbaikan terhadap program BIG itu sendiri. Selain itu, melalui sesi ini juga mentor telah menyampaikan taklimat tentang format folio laporan program BIG ini.
Seterusnya, acara kemuncak bagi program BIG ini ialah majlis perasmian penutup di mana Ketua Jurulatih dan Kem Komanden telah menyampaikan ucapan dalam majlis ini. Akhir sekali, sesi bersalaman dan bermaafan dijalankan setelah tamat upacara majlis perasmian penutupan.




3.0 Cadangan Penambahbaikan Program Bina Insan Guru




Terdapat beberapa langkah penambahbaikan yang dapat dilaksanakan untuk meningkatkan lagi mutu Program Bina Insan Guru ini. Aktiviti dalam program ini sepatutnya dirangka menjadi lebih mencabar minda dan mental peserta. Sebagai contohnya dengan mengadakan aktiviti Flying Fox manakala bagi aktiviti Jungle Trekking perlu dilakukan sedikit pengubahsuaian. Dalam program BIG kali ini, modul dalam aktiviti Jungle Trekking tidak begitu mencabar dan agak santai. Dalam usaha melahirkan insan guru yang berhati waja dan perkasa, sepatutnya para peserta diuji dengan ujian mencabar seperti meredah anak sungai ataupun lumpur untuk menguji tahap kecekalan fizikal dan mental mereka. Selain itu, mereka dikehendaki meredah hutan dengan hanya berpandukan kompas dan sebuah peta. Mereka dikehendaki bekerjasama dalam kalangan ahli kumpulan untuk melepasi ujian tersebut. Pendedahan tentang penggunaan kompas amat berguna untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian.




Selain itu, untuk aktiviti Ice Breaking perlu dilaksanakan lebih menyeronokkan dan mampu memecahkan temboh pemisah dalam kalangan ahli kumpulan mahupun seluruh peserta. Ice beraking adalah satu sesi yang penting kerana ia bertujuan untuk membuka minda dan pemikiran para peserta sebelum memulakan sesebuah program atau kursus. Antara langkah yang boleh dilakukan adalah memperbanyakkan permainan yang menyeronokkan dan mampu mencapai misi utamanya. Pengalaman yang dilalui dalam aktiviti ini dapat diaplikasikan oleh bakal guru ketika di sekolah kelak.




Akhir sekali, lokasi tapak perkhemahan seharusnya lebih kondusif. Dari segi fasilitinya, tapak perkhemahan program BIG kali ini tidak begitu memuaskan mungkin kerana masih baharu. Namun demikian, ia seharusnya dibaikpulih untuk kebaikan bersama. Masalah air yang sedikit agak menyukarkan peserta dalam menguruskan diri kerana terpaksa menunggu giliran untuk menggunakannya. Justeru itu, pengurusan masa peserta telah terjejas kerana masalah ini dan sedikit sebanyak mengganggu perjalanan program.




4.0 PENUTUP




Kesimpulannya Program Bina Insan Guru ini berupaya melahirkan pendidik yang berkarisma dan berketerampilan dari semua sudut fizikal, jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek. Tambahan lagi, program ini menjamin pengalaman kepada semua guru pelatih untuk menjadi seorang pendidik yang berguna untuk masyarakat dan negara. Segala aktiviti dalam program ini telah dilaksanakan dengan sebaiknya serta semua peserta telah memberikan komitmen yang menyeluruh terhadap semua aktiviti yang dijalankan.





Kesah Semut

"Aku Hanya Makan Separuh Saja"

Diriwayatkan bahawa pada suatu ketika, Nabi Sulaiman a.s
bertanya kepada seekOr semut..,



“Berapakah rezeki kamu dalam setahun?”
Semut menjawab, “Sebutir biji gandum.”


Maka Nabi Sulaiman a.s pun mengambil semut itu
dan diletakkan di dalam sebuah bOtOl bersama sebutir biji gandum.
Nabi Sulaiman a.s menutup bOtOl tersebut
dan meninggalkannya di suatu tempat.


Genap setahun, Nabi Sulaiman a.s membuka bOtOl tersebut
dan terkejut apabila melihat semut itu
hanya memakan separuh sahaja biji gandum itu.


Nabi Sulaiman a.s pun bertanya,
“Mengapa engkau makan separuh sahaja biji gandum ini?
Kenapa tidak habiskan semuanya?”

Semut pun menjawab,
“ Kerana tawakalku selalu kepada Allah, maka aku memakan
sebutir biji gandum. Aku amat yakin kepada Allah.
Dan Allah tidak pernah lupakanku. Tetapi sekarang tawakalku kepadamu,
maka aku makan separuh sahaja. Aku berkata dalam hati,
jika Nabi Sulaiman a.s melupakanku tahun ini,
aku bOleh makan separuh lagi pada tahun berikutnya.”


..SUBHANALLAH..

ini semut~ ensem kan..


Nota kaki: masa kecik sayep pnah bunuh semut scara kejam.. cabut kaki beliau satu persatu..hik3, jaat Ouh~

Jangan Tinggal Daku

chOii~
ni entry nk lOpas geram thp cipan mabuk Ouh!
haish, nenek ase cam nk mletOp sajOrk~
tp ilex.. nenek maseh mOley cOntrOl machO.. agaga
pade suatu mlm yg hening lg dingin..
di kala bulan sdg mngambang terang, diiringi angin spOil2 sepOi2 bhs..
iaitu smlm n lebey kuang kul 10 wktu uganda mesia..
nenek hampir2 kene tinggal kat bas utk balek jitra,
bikOs sOwang mamat psikO yg nenek ase cam
nak tndang usus bsar bliau b'tubi-tubi..! huh..~
wadehek beliau nak memandai cakap tu bkn bas nenek!!
Ouh cilap.. bas yg sptOtnye nenek naek..
pastu wut da frOg bliau m'usyar Owg cam nk telan~ demmit
naek seram nenek d buat nyew..


camne eks nenek nk cter.. bikOs nenek bkn ler penglipur lara,
ataOpOn pembaca brita tp hanye sOwank artis fOfular..ngiahaha~
smlm an, patOtnye nenek naek seutas sbijik bas tu.. tp nenek kekOnpiusan
lalu nenek t'hegeh2 pigi kaunter tp tade Owg,
lalu nenek hampa n frust t'tiarap.. tp tatpet nenek x kesah~
tibe2 nenek nmpak ngn trang lg b'suluh driver bas tu..
maka nenek pOwn cObe utk pigi b'tanye,
tibe2, bas itu meletOp dan t'bakar d tmpat kjadian
nenek sgt sedih lalu mnangis t'esak2 ngan kjadian t'sebut.. dan..
nenek tipu d ctu..agagaga~


Onkes, bile nmpak sajOrk incik driver yg machO lg ensem itu,
nenek cObe utk mlangkah dgn bangganye,
namun mamat psikO yg nenek mentiOn kat atas td pOwn tibe2 b'suare,
lebey kuang cam gini ler dialOg ny stlh dialih bhs mexicO ke bhs mlayu,
"eyh, bak cni tiket awk.. meh sy tulun pegi tnye" *kunOn2 b'lagak herO.. cheit!*
lalu ngan slamber nye mngambil tiket d kaki tgn nenek.. wut da frOg?
bliau maseh statik d bangku nyew.. lalu b'kate
"Owh, tu bkn bas awk.. jap ag bawu bas awk smpai. Haa..yela jap ag ni"
dgn kOnpiden level thp bdk sumbu afrika bliau b'kate..
dan nenek mnjadik blurisme n fening2 lalat n cObe m'prOtes..
namun bliau maseh kukuh ngan hujahnye n nenek x caye
lalu nak g tanye driver tu tp syg.. hnye asap bas yg tnggal! papai..
Ouh dem, bas tu da blah.. tibe2 mmber nenek text n tanye,
"kO nek bas katne, aku bwu jew lpas bus stOp psir mas"
erkk.. nenek kene tinggal kew? lalu nenek mnuju ke kaunter n yeah!
da de Owg jage..lalu nenek b'kObar2 tnjuk tiket n tnye bile bas nk smpai,
akak tu pOwn ckp ngn manis n lemak b'krim disukai rmai..
"bas td la ni dik.." Ouh nOpe! nenek kene tinggal??
suasane cemas b'laku.. nenek da cuak thp beg plastik,
akak itu cObe mentepOn driver namun num tepOn tarak..adOyaii~
abg nenek yg sptOtnye tman nenek ntah ke mane, lesap trOs.. gOblOk tOl,
niat d ati nk sOh bliau pecut kete kejOr dat bus ala2 filem indOstan..ekeke
nenek pOwn text mmber yg kbetulan hade lam bas td..
"nyah, tulun ckp kt driver bas kO suh tggu aku.. aku kene tggal" sadis nyew,
tibe2, sbijik bas tibe n nenek bjaye d slamatkan..hiks3
nenek t'pakse tOmpang bas t'sebOt dgn muke x malu utk ke next sttiOn..
perhh.. naseb baek de next sttiOn kalO x cium bau asap sajOrk jwb nyew~
akhirnye nenek bjaye naek bas yg sptOtnye.. yahuu messanger!
namun nenek agak shy2 cat bikOs sume mate t'tumpu pade nenek
nenek ase cam hade sbijik spOtligth aim kt nenek spt sOwang pesalah..

wut kind Of animal is dis..?

nenek pOwn t'sengeh2 bagai.. "ilex diba.. cOol" kate nenek lam ati..
chait, mmber nenek da snyum2 kambeng.. smpai ati kO~
tp maceh gaks sbb tulun.. kO ler herOin haku.. sObs3
nenek da betOi2 mcm nenek, jln sangkut2..
beg 2, 3 bijiks.. t'pakse eden bwk nek atas bikOs kt bwh da full..hatOii~
pastu an, nenek kene ngumpat blkg2 Ouh..huks3
hade kOndaktOr bas tu dk bOrak ngan sOwang pakcik kt blkg nenek..
"haish, ade yg lagik kene tinggal kat bas ari ni.. 2 Owang lak tu.."
kate bliau smbil gelak2 jin ngn pak cik tu.. "uits pakcik, sayep ler Owgnye"
kate nenek lam ati..hek3~ ntOh sapew lOrh yg lagik sOwang, senasib Ouh..
nenek pOwn berasa gumbira riang rayer lalu t'titOw..zzzzzzzzzz~
nenek sedey taley tgk bOla smlm.. brazil der.. tp Onkes lOrh 0-0~
pastu spain plaks.. yeah mnang 1-0
yuhuuu.. next week nk g afrika ngan unta..


nota kaki: nenek sumpah mamat tu jdk kete BMW.. hOhO~

Friday, June 25, 2010

Nenek Tua Nak SkOla

Tibe2 nenek rase cam nak kmbali ke zmn skOla dOlu2.. siyes Ouh!
dOremOn mane kO? Mane, mane, mane, mane dan mane?
Ouh jumpe suda! hOyyey.. syabas meri beti!
“DOremOn yg ensem, pinjam pintu suke ati jap..
ala jap jew, I blanje u kuih DOrayaki yg besaO2 cm Giant!!
Pastu kite g lawat adik awk DOrami n pakwe sayep Sasuke..”
Kata nenek dgn mate yg bling2 bagai.. cube bygkan………………………
Malang skali, dOremOn diam m’bisu n kaku umpama patung
Yup sudah pasti! Kerna itu memang patung dOremOn milik kakakku~
hOoo (ala2 Sin Chan) rupenye nenek ngah ckp ngan patung.. x prasan laks.
AWAS, jgn lakukan aksi di atas di rumah,
kalO kt skOla bOley aje~ hek3



Rndu bebenOr zmn pOp yeh yeh dOlu2 Ouh..
Manyak kngan manis, pahit, manis, masam n payau seyh~
Tibe2, Otak nenek mngeluarkan sebijik mentOl
Iaitu buah fikiran yg bernas lg beras..
sbutir beras umpama stitik pluh petani
Dlm bahang terik mentari ptg..
Nenek nampak tudung skOla adik nenek kt atas katil
pOrt landing baek pyr meyh.. suke suki bliau sajOrk park dat hijab mrata.
“Haish mmg pmalas pyr budak, maen ltak sajOrk kt cni”
Tibe2 nenek b’mOnOlOg dalaman d ctu..
Tgk skunk! Kang da nenek wt maen2 tudung kO ni haaa..hiks3
Nenek putar dan lambung2 manja tudung itu dgn ayu lg sOpan,
Lalu melimpah ke ladang gandum… dan…
Jadilah cOcO crunch! hOhO..



Tudung b’kaler pink cOrOr kuning air tu, nenek pkai dgn rase riak n takabur nye
Gian giler nak skOla balek si nenek tua krepOt ni an.. sadis2~
Dgn srta merta nenek rase mcm mude mudi d mlm pesta
dOlu, tudung sbijik cmni jugek ler nenek pkai pigi skOla
n labuh ala2 ustajah gitu… sile suspek respek.. agagaga~
da mmg rule kene pakai cenggitu n bkn kah manis d pndgn idung mata..
tudung kuning tu tOk pengawas, pepel tOk pustakawan, ijau tOk PRS,
biru tOk fOrm6, putih tOk bdk bese n kalerpul tOk cegu… hOhOx~
Maka b’pOsing ler nenek sensOwank cm urang gilak… ngiahaha~

neck neck lepas gian Ouh
neck neck tenggal gigi dua
neck neck x bsalah..

Zmn skOla dOlu, nenek sOwank yg baek, bagOs, b’akhlak mulia, b’tata susila
Dlm erti kate laen mngamalkan prinsip rukun Negara, islam n iman dgn jayanye!!
Yeah, nenek tipu lOnjOng2.. dush3~
Nenek hengat ag seat sOwank2 lam klas usang itOo..
Deskmate nenek nme Zulffa n bliau sgt giler2 plus chantek cm nenek..haktuih!
Lpas sajOrk abeh skOla, kami x jumpe smpai skunk.. miss u bebeh.. sObs3~
bOley x nnek nk sebut sume nme classmate nenek? Pliz2 kamu jgn nakal..
Ape? X bOley? Ade nenek kesah.. kui3~
Dgn rs riak n takabur nyew, nenek mulakan dgn tmpat dduk sblh knn klas,



Mat Ju Unta = tggi cm Unta d fadang fasir.. ya habibi~ n klOn sepul apek
Asraff = si genius n putih nk mampOs.. jeles mak, nyah Oii.. huk3
Adli = sgt ssh nk dgr suara bliau n jgk mrangkap jiran nenek
Ewan pendek = bliau pndek lOrh tp akal tnggi maa..hek3~
*td bwu aku jumpe u’Olls b’dua an.. Ewan still short n Adli mkin ensem nmpekny..haks3*
Iffat ank Awie = pndai lukis2, baek ati n rmai jniOr fOfun mnt bliau
Apek Karpet = muke cm Pakistan jual karpet.. kui3
Mat Lan Pet Pet = klOn Dong WOok n mulOt tade insurans
Helmi Sakura = sgt becOk n Sakura tu ekceli...nme awek bliau..huk3~
Anis NgOkngek = sgt shengal ubi n lawa wa ckp lu
Dana tOk Uban = penOlOng klas yg tOlOl cm tOyOl.. haks3
*dOrunk ahli mesy tgkap nenek n geng skepala weng2.. windu3~*
Sarah =sgt kepOh n ley sepi klas kalO bliau tade
Noreen = si atlit yg cOmey n giler2 gaks n jiran meja nenek..kui3
Yana = sempOi n slamber bdak jek.. suke mate bliau
Ain = cun giler bikOs muke ala2 mix n bliau suke wt hal seniri..
Hajar = sgt sOpan sOtOng n suke pggil nenek “BEY”..tu rhsia kami lOrh~
PiJa = pndiam n suke snyum n nenek suke pluk bliau sbb gebu meyh.. hiks3
Nick Atith = becOk nk mampOs bikOs ckp x berenti.. giler r kO ni nyah~
Aizan McJam = giler varvie n senget.. suke cOnteng buku Owg cm sial.. hatOii
*2 ekOr ni pOwn geng giler babeng nenek Ouh..*
Nenek = b’akhlak mulia, macho, ensem n sume yg pOsitip lOrh..ngiahaha
Zulffa = slalu x bwk buku n suke tggal buku teks kt skOla.. nakal nye dak tecik neyh~
Nana Misty Grey = sgt cantek plus rajin plus giler2 jugek
Tipah tertipu = senget n alim ulama n same suke spOngebOb ngn nenek~
*3 Owg ni pOwn ahli mesy tgkap n geng skepala weng2 nenek Onkeh.. lOrp uOlls ketat2!*
Arah = kiut cm amOii n suke bOrak sal artis kOrea ngn bliau..
Adda = lawak n sgt kurOs.. cian bliau slalu nk jtOh kene tiup angin..huks3
Ida Cegu Loh = senget juge tp d thp b’jaga2 ..
*haish rmai nye yg senget lam klas nenek neyh~*
Syida = bijOrk pndai n kiut miut..
Dilah = ayu seayunye
Fisah = sgt pndiam tp bijOrk cm nenek gaks..kui3
Ieda = shy2 cat ckeyt.. tp Otak pick up lebey seyh
Mazita Bezita = ulat buku Ouh.. buku OmpUtes laks tu.. aww biru mate ijau i..
Nina = si genius n dew tahi lalat yg pOwer rangers gtu..hOhO
Ella = kpale hOtak senget thp cipan.. besh giler lepak ngan minah ni~

Dats all! Tu lOrh sume tman sperjungan nenek dOlu2.. sgt windu zmn mude2 dOlu!
Anis, Dana, Nick atith, McJam, Nana, Tipah, Ella, Zulffa = GENG SKEPALE HOTAK
kOrunk mmg besh n kngn giler2 ngan kOwank mmg sumpah taley lupe~
Yeah bwu nenek hengat, patOt ler klas nenek dOlu cm hampeh…
bikOs, nenek ler AJK Kceriaan klas.. ngiahaha~ mmg hampeh sehampehnye
erkk, hade nenek kesah? Tade un…. Lalalala~
zmn skOla an, mende yg pling nenek menci thp babun tua adela..
kene naik bendera mase assembly.. what da frog man..
cam kuang ajO plaks nk xplain feelin’ wt mende alah tu..
Onkeh nenek mmg pngawas yg senget lg bengkOk.. sile lempang nenek~
Mende nakal zmn skOla hade gaks tp x byk bikOs nenek kn sOpan.. ahaks!
Nenek pnh gak mOnteng ngan mmber2 mase fOrm 1..
giler bwu fOrm 1 tp tu 1st n last kOwt.. naseb x kantOi.. c da legs r beb~
Klas geOrafi cegu tu ajOr bapak bOsan Ouh, asal bliau masOk jek..
nenek da nampak katil ngan bantal.. zzzzzzzz lyn tidO..
kalO hade cegu yg ala2 baek, kami akn naek kpala.. adOyaii~
ahhah! dOlu nenek pnh tulis srat cnta n nyamar sbg laki bikOs..
nak kenekan sOwank minah yg prasan cun n pOyO thp babun tua..
bliau pyr ler xcted dpt surat cnta, n hebOh kt sume mmber2
last2 nenek benti antO surat bikOs da abeh ayat jiweng.. ngiahaha~
sumethin’ yg mmalukan zmn skOla?
Nenek pnh masOk lOngkang.. demmit~ x mO cter..
Pnh jatOh dr krusi lam klas cegu ROcky n bliau smpat kenakan nenek..hatOii~



Mende paling pnting..
nenek juge windu zmn skOla bikOs dulu nenek agak bagOs bbnding skunk..
skunk nenek jaat.. jaat jaat jaat~
dOlu, diri ini pnh rase nikmat manis pjuangan indah itu
time kaseh pade ustaz itu kerna tlh mngajar diri ini erti hidup sbnar
namun diri ini tlh mnjadikan sesuatu yg b’nilai itu umpama,
buah yg masak mnjadi buruk kerna kelalaian diri
rapuhnya.. lemahnya..
teman2 yg pnh b’sama mrasai derita dan bahgia,
sgguh diri ini merindui kalian dan ingin terus b’sama2,
namun diri ini tiada lg izzah spt dahulunya..
diri ini akan trus mendOakan kalian dan..
berusaha ke arah itu kembali.. seinfiniti kemaafan dari diri ini



Ouh!!! Da pnat flashback n Otak nenek da ngamOk..
Bliau suh benti n kalO nk suh pkir ag.. bliau ckp
“Sile cari kekasih utk sayep wahai nenek..”
Dem, Otakku gatal.. garu garu..
Kesimpulannya, skOla ku..kgilaanku..perjuanganku







Nota kaki: kaki ini ingin mlangkah ke skOla!

Tuesday, June 22, 2010

Oh Mak, Sayep MaO Kawen!

Cuti skOla = kawen

Asal cuti skOla sajOrk musti hade kenuri kawen
Wajibal ghunnah ler pendek n kementOt kate
kalO pnjang kate?
X kawen ler dOrunk kalO x de cuti skOla..ngiahaha



Spanjang cuti ni b’lambak2 jmputan kenuri kawen lari
Tapi nenek pigi seutas sbijik majlis sajOrk
kenuri kawen kazen nenek, sblh mOther bOard
Bape ari bulan ntah, x smpat pule nenek nk bt kjian tmpatan
maupOn bancian penduduk maupOn kaji kdr kOndensasi sirap kenduri..
Haish, sOnOk aje tgk kdua mmpelai.. t’sengeh2 bagai, pngantin bwu ler katekan
Trasa cam nak kawen plaks..hiks3~ kawen ngan hape? biskOt?
Suami masa depan, di manekah kamu.. chOii~ gampunk giler ptnyaan neyh



mOtif nenek hapdate sal pkhwinan kazen nenek ni bikOs..
nenek nak kupas telur kenduri hasil pengumpatan beberapa Owg malaOn,
Ouh x t’masOk nenek.. tmpang dgr sajOrk *same la nyah Oii*
Maka nenek t’tanye2.. slh ke kalO salah sOwang antara psgn tu haOk?
Cian an.. kene kutuk kaw2, nenek tgk Okai2 je kOwt..
da jOdOh an an an an tOtemO daitsuki dOraemOn~
kalO kite pasan la an, majOritas majoriti nye.. kalO fOfuan Or laki yg cun Or ensem,
bliau akan dpt psgn yg agak “kureng”.. x mO la nenek mentiOn bhs kasar nye,
kang kene servis kuda liar plaks an.. sakeyt kOwt
pastu kalO fOfuan Or laki yg “kureng” akn dpt psgn yg cun Or ensem maut
kalO x caye sile ushar kt skeliling kOrunk..
ape? X jumpe.. lOrh sape sOh tgk psgn badak afrika.. mentang2 wOrldcup kt sane~



yg x bley blah an.. pnh sOwank mber nenek ngan slamber badak sumbu ckp..
“haish, t’pksa ler aku terima ngan redha, bakal bini aku x cun”
Perhh.. sial giler statement kO dOe.. emm, nenek trime jek laki nenek x ensem! demmit
haOk x haOk der.. janji bhgia pO eber n eber Ouh!
Maka dgn itu, nenek dgn b’besar ati babun ingin mngucapkan..
CAMAT PNGATIN BAWU UTK KAZEN T’CAYUNK E-CAH & SUAMINYA E-JAY..
SMOGA B’BAHGIA HNGGA ANK CUCU CICIT CIAT CIOT N BLA3


jambu siOtss..
pengOntim..
e-cah n kOncO2~
hiks3.. dpt munge telur~


Nota kaki: spOngebOb ajak kawen lari.. wut da spOnge~ nenek suke bau kad jmputan kawen..kui3

Portugal Giler MerOyan

sayep bukan ler pminat bOla yang fanatik lagi chOpstik
namun demikian, pade malam tadi.. sayep telah menOntOn 1 game dengan statiknye.
hiks3, sayep bangga ngan diri seniri bikOs sblOm ni x berjaya b'buat demikian,
tambahan lagik, resultant game tadi sangat ler pOwer rOot Ouh
giler ker 7-0.. perhh, caya ah Portugal, belasah kaw2 punyer~
mmg giler merOyan wa ckp lu.. waklu?
cian lak tgk cOach Korea.. mkn ati kOwt,
tu ler sape sOh tak amek sayep maen tOk dOrunk.. kaki emas kOwt..kui3
sayep tade lOrh minat Portugal.. tp RonaldO tu ley thn ensem an..hOhOx~
gatal nye kO..dush3~ adess


pegi sane Owg ckp sal bOla,
pegi sini Owg ckp sal bOla..
mane sayep nk pegi.. pegi mam lOrh kO~
naseb lOrh sayep pOn layan jugeks, kalO tak mau mrana idOp neyh..
asal nk tukar channel sajOrk, da kene sOund kaw2 pyr
"ilex r abah.. x rOck r cmni.." sOpan x sayep jwb..OpkOs la an~
tak psal2 sayep pOwn da jOin sawan bOla
pagi ni game best kOwt.. stay3~ b'tahan wahai mate kuh...hatOii


ini bOla
ini bukan balak nenek
dari kiri: bOla, rOnaldO, nenek *nampak tak nenek?*

nota kaki: red warriOr tOtap di ati.. huks3~ camne ni ROnaldO ajak dating kat Afrika..ngiahaha!