~fOllOw mE, i'll fOllOw U~

Saturday, July 11, 2015

Kiddos

Budak-budak sangat comel kan. Ada la part dorang buat kita mendidih dan seolah ingin bertukar jadik hulk. Haa anak murid aku lah tu.. haha.
Tapi still ada side comel and funny dorang. I do loveeee kids.
Same goes to my pupils kat cekolah.
Aku kadang-kadang nak tergelak dengan ayat yang keluar dari mulut dorang.

Hamboiii kau nyahh

Macam hari tu, aku cakap sape tak siapkan task yang aku bagi kene balik lambat.
Pehh kemain macam lipas kudung sensorang.
Yang takleh blah ada sorang anak aku ni cakap cani
"Fuuh.. saya rasa macam nak demam je siapkan latihan ni ticer"
Alaaaa kesian pulak titeww dengar dia cakap cemtu. Haha.
Comel laaaa awak ni. Memang aku nampak muka gigih and kaget dia masa finishkan task tu.
Pastu yang paling aku suka buat dalam kelas ialah sergah budak yang tengah berkhayal or memain dalam kelas. Lawak gila oke face expression terkejut and gelabah dorang. Haha.
Cecepat je betulkan kedudukan and gelabah-gelabah pegang buku. Pegang buku terbalik pun ada.

Yang sorang budak lelaki ni pulak jenis suka praise me almost everyday.
Tetiap ari kalau jumpa aku, he'll smile and say;
"Ticer cantik hari ni"
Sweet talker sangat you.
Everyday oke. Aku tak tahulah ikhlas ke nak bodek.
Memang tetiap ari lah beliau akan cakap camtu.
Moga masin mulut ko nak, nanti bebetul cikgi cantik. Miahaha.
Then, I noticed that budak-budak aku ni suka kalau aku pakai tudung yang bermanik-manik, bling-bling kat kepala hotak aku.
Haa memang ada lah almost the whole class akan cakap cikgu cantik. Auwww. Wakaka.
Macam hari ni aku rasa lawak ayat budak ni. Entahnya dia ingat gaya aku dressed up arini macam nak pergi beraya gamaknya.
Guess what he said?
"Ticer hari raya eh hari ni?"
Gitewwww katanya. Then boleh dia cakap kat the whole class yang ticer raya lah arini.
Suka ati ko la nak.

Raya katanya

Kesahnya ade satu hari tu aku tak datang sekolah sebab balik kampung.
Pastu esoknya aku datang le sekolah and ade sorang budak tu cakap camni.
"Besttt ticer tak datang semalam.. Takyah belajar. Boleh buat origami"
Hamboii kau. Suka yeee haku tak datang sekolah. Haha.

Ni kesah budak yang cakap aku beraya tu. Budak ni aku kesian gak sebenarnya kat dia sebab parents dia bisu tau. Aku boleh paham lah nape dia salu banyak cakap dalam kelas.
Sebab kat rumah mana nak cakap sangat, banyak guna bahasa isyarat.
Penah lah jugak aku belajar bahasa isyarat ngan dia. Best pulak aku ghaser. Haha.
Ada satu ari tu, dia promise nak bawakkan aku kuih yang mak dia buat.
Bila aku masuk kelas, dia tunjuk yang tupperware tu dah kosong. Bebudak kelas curik makan dia punya kuih.
Kelas tu memang hazab sikit bebudaknya. Selamba pegi makan makanan member letak dalam laci meja.
Sedihler beliau sebab aku tak sempat merasa kuih tu.
Alaaa comell.. haha.
Budak ni jugak aku pernah bagi dia denda balik lewat sebab dia nakal yakmat.
Sirius memang dia nakal haritu pergi kacau kawan yang duk elok wat keje.
Menitis ayaq mata dia sebab kena balik lambat. Haha. Comelll.
Hazab aku buli budak. Kah!

Ada sorang  budak tu nama Rayyan. Dia ni memang terkenal dengan nakalnya. You know what.. even guru besar kenal dia. Gelemer you Rayyan.
Dia budak bijak tapi kenkadang aku sendiri takleh nak brained level of kenakalan dia.
One day, I asked him. Why you nakal sangat?
Then dia jawab dengan muka innocent nya.
"Dulu masa saya kecik umur 4 tahun saya baik, tapi sekarang saya nakal"
Tetiap kali aku tanya. Memang ni jawapan dia. Hahak.
Istiqamah jawapan dia.

During assembly, ada one student ni nangis. Cikgu tanya kenapa.
Dia jawab;
"Buah pinggang saya sakit" lel.
Sebenarnya dia sakit perut plus sakit pinggang.
Buah pinggang pun boleh uols.

Another kesah hazab.
Satu hari tu aku cakap camni kat class:
You can find out the answers here.
Sorang budak tu tanya aku;
Ticer, answer tu yang macam itik tu ke?
Pun bolehh kau. Difikirnya angsa. Haha. Sedih aku.

Banyak betul kisah hazab yang comel.

Lagi satu.. budak-budak sekarang dah pandai sebut ale uto.
Ni meran la punya pasal. Abes bebudak kecik pun terikut. Tergezut beruk makyeh aku dengar bebudak ni bercakap.
Aku tanyalaa awak paham ke apa maksud dia.
Dia cakap paham.
Ale uto tu saya bodoh.
Haha. Weiiii tolonglaaa weiiii.. rosak budak.
Bukannya dorang tau maksud sebenar. Mencarut tu.

Gitulah kesah bebudak. Ada yang aku lupa.
Honestly, aku memang tak berapa pandai handle class. Bebudak zaman sekarang ni lain.
Tak macam zaman kita dedulu. Kita sangat hormat dan takut kat cikgu.
Budak zaman sekarang ni ape dia nak heran ngan cikgu. Ramai je yang kurang ajar. Sedih aku rasa.
Tapi gitulah realiti zaman sekarang.
Tetiba turn on mood sedih. Haha.
Cikgu doakan anak-anak murid cikgu semua berjaya dan menjadi insan yang berguna.
Cikgu-cikgu sangat ayat haku.

Teachers Day rituuu

Till then, bubuiii.

No comments: